čtvrtek 12. prosince 2013

Jak vidíte sami sebe?

Dnes ráno jsem zažila „okamžik osvícení“. Vystoupila jsem z tramvaje a letmo se zahlédla v zrcadlové výloze protějšího obchodu. Viděla jsem se tak, jak jsem tak, jak mě vidí ostatní lidé – ne, tak když jdu k nějakému zrcadlu, o kterém předem vím a stihnu se zatvářit tak, jak se chci vidět – mile a hezky. Rychle mi prolítla hlavou myšlenka, která mě donutila se k výloze vrátit a detailně si mě prohlídnout.


V jedné ruce kelímek s kávou, v druhé velká igelitka s vánočním dárkem. Oči trochu zapadlejší a skelnatější než obvykle – asi díky rýmě, vlasy mastné, svázané do ohonu, aby budily dojem bohémské ležérnosti a skryly tak mojí lenost (prostě jsem nebyla schopná ráno vylézt s postele o 15 minut dřív), velkou kapuci od kabátu (díky, které si mě na vánočních trzích pletou s turistkou – ze západu – jak mě ujistili, při mém pohoršeném výrazu) rozházenou všemi směry a špičky bot žalostně špinavé – někdo by je mohl považovat za okopané (naštěstí!), ve skutečnosti jsou ale opravdu špinavé…

A jak jsem tam tak stála, tak jsem se najednou na sebe podívala úplně z jiné perspektivy. Jako ve filmu, kdy je záběr ukončen tím, že kamera vyjede vysoko nad hlavy ostatních a ukazuje jedince v celém tom mumraji jeho života. Zamyslela jsem se – kdybych před několika lety viděla samu sebe dnes, co bych si o sobě taky myslela?

Všichni máme tendenci soudit jiné podle jejich vzhledu – i já. Bohužel. Asi vám to přijde divné, protože jsem k takovému povrchnímu chování  vždy velice kritická (buď nad podobným výrokem překvapeně nadzvednu obočí, a nebo ho naopak pohoršeně stáhnu k sobě - záleží, jak moc dobře se známe a jaké mám zrovna mantinely), ale sama pro sebe si člověka zaškatulkuji do nějakého šuplíčku, podle kterého s ním pak jednám.

A když už nehodnotíme vzhled, tak se zabýváme dosaženými „výsledky“ ostatních. Během srazu kamarádek pak můžeme slyšet věty, jako např. „Tobě je 25 a ještě nemáš stálou práci?!“, „Je ti 30 a ještě nejsi vdaná a nemáš ani stálého partnera?!“, „Ty v 35 letech ještě nemáš děti?!“  = „Co si proboha do teď dělala?!“. 

Mě sice není 35, 30 a ještě ani 25, ale i tak mám pocit, že se nějakými blyštivými výsledky můžu jen těžko ohánět. Nemám za sebou nic, co bych si mohla připíchnout na nástěnku a chlubit se tím. 

Ale záleží na tom? Jsem i tak šťastná a spokojená. Mám kolem sebe spoustu přátel a konečně jsem si našla koníček, který mi naplňuje život. A mám svůj blog. I když ho skoro nikdo nečte a nikoho to moc nezajímá, tak já ho mám ráda a jsem s ním spokojená. A není lepší pocit, než když dostanu víc než 2 komentáře nebo když mě někdo večer v hospodě osloví „Janko, četl/a jsem tvůj nový článek a myslím si, že …“. 

Přemýšlela jsem. Kdybych v den svých dvacátých narozenin viděla dnešní obrázek mě samotné, odsoudila bych se? Nebo bych byla naopak ráda? 



3 komentáře:

  1. Tak spatne si dnesni rano jiste vypadat nemohla. Jsi k sobe az prilis tvrda a kriticka. Vim, jak vypadas po ranu. A jsi stejne blystiva, jako odpoledne i vecer.

    Tomii

    OdpovědětVymazat
  2. Snažit se žít podle nějakých zažitých stereotypů je zaručený recept na nešťastný život. Někdo může za úspěch považovat, že má děti, někdo, že pravidelně píše blog. To ale neznamená, že jeden úspěch je lepší jak druhý :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! Všichni se ženou za pomyslnými metami a myslí si, že když si je splní, tak budou jednou pro vždy šťastní a spokojení... štěstí, že mám velice malý talent pro/na snění o nových ambicích :D

      Vymazat

Prosím "anonymní" návštěvníky o podpis :)