sobota 5. ledna 2013

Amnestie

Vím, vím. V posledních dobou toto slovo slýcháváte nebo čtete více než obvykle. Jakoby posledních dnech nebylo zajímavější téma. Politici jí kritizují nebo s ní naopak sympatizují. Prezidentští kandidáti prohlašují plamenné výroky, během kterých se od ní distancují a teoretizují, jak by k amnestii přistupovali oni. A zatímco vězni spěšně opouštění věznice s neobvyklým pocitem nečekaně nabyté svobody, lidé se bouří a sepisují petice.



V tomto kratičkém článku, bych chtěla jen ve zkratce vyjádřit svůj názor. Ač jsem poslední dny roku strávila skoro úplně bez televize, novoroční projev prezidenta republiky jsem si nechtěla nechat ujít. Už od oběda jsem stepovala před obrazovkou s ovladačem v ruce, abych to náhodou neprošvihla. Když už nadešel kýžený okamžik a prezident hovořil, přistihla jsem se, že vůbec nevnímám obsah a nepřítomně koukám z okna. Z mého bloumání mě rychle dostalo vyřknuté slovo "amnestie". První co mě napadlo bylo, že se propustí všichni vězni na svobodu a že to bude asi nebezpečné. Pak mě ale prezident uklidnil, že se to týká jen méně závažných případů. Druhý den jsem náhodou napnula televizi v době tiskové konference a celý "hrdinský čin" na mě dopadl v celé jeho kráse.
Myslím, že asi budu mluvit jako většina politiků, ale v zásadě proti amnestii nic nenamítám. Naopak to kvituju - to že se "hodní" lidé už poučili a příště již trestný čin neudělají. Jojo, jsem asi opravdu naivní. A ti "zlí" tam dřív nebo později skončí znovu, jak ukazují poslední sestřihy z televizních novin. S čím ale nesouhlasím je ten rozsah - podle posledních odhadů by se prezidentovo rozhodnutí mělo týkat až třiceti tisíc lidí. To je úplně šílené. 

  • Souhlasím s tím, že lidi, co mají být propuštěni v horizontu jednoho roku půjdou domů hned. Dokonce bych byla i po odpuštění domácího vězení a pro odpouštění podmínek. V tomto by se dalo přimhouřit oko.
  • Co ale nechápu je zrušení veřejných prací - sice je to trest, jako jakýkoli jiný, ale ve skutečnosti se dělá na svobodě a v zásadě to člověka nijak neomezuje, kromě toho, že má nějakým způsobem nahradit škodu, kterou státu patrně způsobil.
  • Doba, po kterou se táhnout soudní spory, byla určena na 8 let. Nevím, jestli mi to přijde málo, nebo hodně. Zpočátku mi to přišlo docela adekvátní. Teď si ale naopak uvědomuju, že takové utahané soudní spory jsou většinou s celými chobotnicemi velice složitých a obzvláště závažných případů. 
  • Myslím si, že amnestie by se neměla týkat případů, které ještě nebyly odsouzeny - dořešeny. Přijde mi neuvěřitelné, že člověk je souzený na trestný čin a najednou je zproštěn viny a hotovo. Proč? To ten člověk nebude mít nikdy v záznamech, že něco provedl? Bude dál žít s čistým štítem, protože ho propustili dřív, než ho přehlcené soudy stačily odsoudit?
  • V neposlední řadě se mi nelíbí, že se amnestie vztahuje i na lidi, které jsou souzeni za korupci. V Hyde parku řekl zástupce ministra spravedlnosti, že se z amnestie nikdo nedá vyškrtnout jmenovitě, zároveň ale na naléhání dodal, že o konkrétní trestné činy by se ta amnestie mohla zúžit. Není to tedy přesně ten okamžik, kdy by měla hlava státu dát najevo, že proti korupci a tunelování stále bojujeme? Je smutné, že v zahraničních novinách tuto "nedůslednost" dost rozmazávají a ukazují si na nás prstem.
  • A konečně - politici prohlašují, že věznice jsou přeplněné, a že to ušetří státu spoustu nákladů ve spojení s běžnými potřebami vězňů. Nevím, nevím, nějak si to asi nedokážu představit. Myslím, že měsíční dávky pro nezaměstnané vyjdou mnohem víc, než strava vězňů. Za předpokladu, že se ve věznicích dál bude topit, svítit atd. - jiné náklady, které by s tím státu ubyli mě teď nějak nenapadají.
Každopádně mě těší, že teď soudy budou mít na starost méně případů a možná se jejich fungování a celková efektivita zlepší. Je ale smutné, že (jak to poznamenávají mnozí) amnestie prakticky znehodnotila práci policistů za posledních několik let. 

Aspoň jedno je pro mě pozitivní - konečně jsem pochopila rozdíl mezi milostí a amnestií, který jsem si byla líná kdysi dohledat! :) 



3 komentáře:

  1. Na tom celé mne nejvíc rozčiluje, že ti lidé, kteří z toho tak snadno vyšli, si myslí, že si to příště mohou znovu dovolit... okrádat, přepadávat, neplatit alimenty....
    Je to na úkor těch, kteří se snaží žít poctivě a kteří se teď musí cítit jako hlupáci.
    A navíc když vidím ty cikány jak se radují a už plánují co provést a žít na úkor jiných.

    OdpovědětVymazat
  2. Víš co mne taky mrzí? Že tady nereaguješ na to co ti sem napíši. Máš třeba na to jiný názor. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem svůj názor přece napsala už do toho článku:) Myslím, že spousta lidí se z vězení poučí a bude se snažit už tam neskončit a další část jsou prostě lidi neponaučitelní, kteří by v lochu skončili tak jako tak znovu. Nezáleží jestli jsou propuštění na amnestii nebo na řádný konec trestu.. A je to jen jeden rok..

    OdpovědětVymazat

Prosím "anonymní" návštěvníky o podpis :)